Здоров’я – найперша необхідна умова успішного розвитку кожної людини, її навчання, праці, добробуту, створення сім’ї та виховання дітей. Від ставлення людини до здоров’я багато в чому залежить його збереження і зміцнення. Навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров’я – одне з найважливіших завдань сучасної школи.
Класоводи 1-4 класів формують у учнів свідоме ставлення до свого здоров’я, мотивують позитивне ставлення до збереження життя і зміцнення здоров’я, виховують потребу в здоров’ї як важливої життєвої цінності.
Фізичне виховання учнів є невід’ємною складовою освіти, яке спрямоване забезпечити можливість набуття кожною дитиною необхідних науково обґрунтованих знань про здоров’я і засоби його зміцнення, організація змістовного дозвілля яке спрямоване на формування в них фізичного, соціального та духовного здоров’я, вдосконалення фізичної та психологічної підготовки до ведення активного довготривалого життя та професійної діяльності.
Спортивно - оздоровча робота та викладання фізичної культури спирається на нормативно-правову базу, до якої належать:
- Національна доктрина розвитку освіти, затверджена Указом Президента України від 17.04.2002 № 347;
- Національна доктрина розвитку фізичної культури і спорту в Україні, затверджена Указом Президента України від 28.09.2004 № 1148;
- Міжгалузева комплексна програма «Здоров’я нації», затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 10.01.2002 № 14;
- навчальна програма з фізичної культури для учнів загальноосвітніх навчальних закладів;
- навчальна програма з фізичної культури для учнів, віднесених за станом здоров’я до спеціальної медичної групи;
- Державні стандарти: початкової загальної освіти, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 № 1717,
- накази Міністерства освіти і науки України.
Принцип оздоровчої спрямованості фізичної культури полягає в організації фізичного виховання, і зокрема занять фізичними вправами, таким чином, щоб вони сприяли профілактиці захворювань учнів, зміцненню їх здоров’я. В ході фізичного виховання класоводи забезпечують таке поєднання виховної, роз’яснювальної роботи і різних форм практичних занять фізичними вправами, при яких фізична культура стає усвідомленим обов’язковим компонентом режиму для школяра.
Згідно з «Положенням про фізичне виховання учнів загальноосвітньої школи», система занять молодших школярів фізкультурою і спортом включає такі пов’язані між собою форми:
- уроки фізичної культури;
- фізкультурно-оздоровчі заходи протягом шкільного дня (фізкультурні хвилинки під час уроків, ігри й фізичні вправи на перервах );
- позакласна спортивно-масова робота (заняття в гуртках фізичної культури і спортивних секціях, спортивні змагання);
- самостійні заняття учнів фізичними вправами вдома, на пришкільних і дворових майданчиках, стадіонах та інше.
Систематичні заняття фізкультурою позитивно впливають на розвиток учнів в школі та сім’ї, спонукають їх дотримуватися правильного режиму і вимог гігієни .
Уроки фізичної культури є основною формою фізичного виховання учнів. Вони обов’язкові для всіх школярів (за винятком тих, хто за станом здоров’я віднесений до спеціальної медичної групи). Уроки активно сприяють успішному здійсненню позакласної і позашкільної роботи з фізичного виховання, формуванню в учнів інтересу і звички до занять фізичними вправами в повсякденному житті . У зв’язку з цим, класоводи збагачують і правильно поєднують різні форми фізичного виховання учнів і фізкультурно-оздоровчої роботи.
Фізкультхвилинки під час уроків сприяють підвищенню розумової й фізичної працездатності учнів. Видатний російський вчений-педагог К.Д. Ушинський зазначив: «Дайте дитині трохи порухатися, і вона знову подарує вам 10 хвилин уваги, а десять хвилин жвавої уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть вам більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять». У зв’язку з цим вчителі початкових класів відводять на кожному уроці, особливо третьому і наступних, 1–2 хв. для проведення фізкультхвилинки. Під керівництвом учителя учні виконують ряд фізичних вправ. Особлива увага приділяється тим вправам, які допомагають запобігти негативному впливу сидячого способу життя на фізичний розвиток дитини (порушенню постави і деформації будови тіла), сприяють більшому насиченню організму киснем.
У школі організоване проведення ігор, змагань та фізичних вправ на перервах, що є важливим фізкультурно-оздоровчим засобом у режимі шкільного дня. Відомо, що ефективність відпочинку учнів і підготовки їх до навчання залежить від того, як вони проводять перерви. Перерви в основному проводяться на свіжому повітрі, а взимку залюбки діти люблять гратися в сніжки.
Всі форми фізкультурно-оздоровчих і спортивних занять, які проводяться в процесі навчальної і позакласної роботи відповідають головній вимозі – сприяти залученню кожного учня до щоденних самостійних занять фізкультурою і спортом.
Вчителі і батьки постійно підкреслюють велику роль загартовування у запобіганні хворобам, для зміцнення здоров’я дітей, спонукаючи їх до систематичного використання загартовуючих процедур. Точне виконання режиму дня виховує в людини такі цінні якості, як дисциплінованість, акуратність і організованість.
Фізична культура включає ще й широке коло понять, які стосуються правильного режиму раціонального харчування, дотримання правил гігієни, вироблення корисних звичок. Тобто фізична культура школяра – це певний принцип його ставлення до власного здоров’я, розвитку і збереження можливостей свого організму, на якому й будується повсякденне життя учнів.
Як вважають вчителі початкових класів, у рухливих іграх, спортивних діях колективного характеру виховується почуття дружби, готовності до взаємодопомоги. Коли вони організовують і проводять будь-яке свято, гру, веселі старти, то помічають, що ускладнення завдань викликає у дітей бажання долати труднощі. Досягнення успіху у складних ситуаціях дає їм позитивні емоції і розвиває наполегливість.
У зв’язку з тим, що урок фізкультури забезпечує в середньому лише 11 % гігієнічної норми рухливої активності школяра, вчителі збагачують і правильно поєднують різні форми фізичного виховання учнів і фізкультурно-оздоровчої роботи.
В учнів початкової школи, починаючи з першого класу, формуються основні життєво необхідні рухові дії, тому класовод вивчає рухливі і народні ігри, формує навички самостійної їх організації і проведення. В міру зростання учнів поступово акцент зміщується на засвоєння учнями основних рухових дій, фізичних вправ підвищеної координаційної складності з базових видів спорту, що входять до навчальної програми. У 4 класі вчителька засвоєння нового матеріалу зосереджує уже на фрагментах рухової діяльності, цілісних комбінаціях та спортивних іграх за спрощеними правилами.
Спрямованість навчальної і позакласної роботи з фізичної культури на масове охоплення учнів систематичними заняттями фізичною культурою і спортом великою мірою сприяє зміцненню здоров’я вихованців школи, підвищенню рівня їх фізичної і розумової працездатності.
|